- Thank you received: 0
Jonkie's forex worstelingen
- Representative
-
- Moderator
-
Ik moet het hier mee eens zijn met Luijckx. Voor de kerst vakantie trade ik zonder echt 100% duidelijk systeem (en ja het is een systeem, methodes zijn meer te beinvloeden door mensen) liep te traden, daardoor raakte verliezende trades me keihard, winnende trades maakte me (te) euforisch en ik wist niet wanneer ik in/uit moest stappen waardoor ik veel te lang achter mijn pc zat zonder echt plekken te komen. Ik pakte zoveel mogelijk pairs willekeurig en 24/5! En dat is geen goed iets!
In plaats van duidelijk een aantal te kiezen die ik duidelijk trade waar ik netjes in the space of 16 uur maar een aantal keer naar kijk!
Het is dus aanzienlijk meer ontspannen en kramp vrij om als een robot te traden

Kijk dat klinkt als een ontzettende stap vooruit Jonkie (omdat ik m herken)! Alleen bij trend traden past resistance/support zoeken niet heel erg. Dit zijn namelijk dingen die heel erg subjectief zijn! Voor de een ligt de resistance bij die laatste dip op de 1h chart terwijl voor de ander de resistance juist past op die laatste dip op de weekly chart ligt!
Bij trend trading komt het er juist op neer dat je helemaal niets doet behalve meevaren met een trend. Die trend houdt vanzelf wel een keer op. Dat kan bij de resistance van degene die op de 1h chart kijkt zijn, of op die van degene die op de weekly chart kijkt, of misschien zit de resistance pas wel op een plek waar niemand m de laatste jaren ooit heeft gezet! Als jij dan je tp (nog iets wat je niet moet doen met trend traden!) heb staan op 1,3000 terwijl hij zonder twijfel daarna doorzakt naar de 1,1000 dan heb jij dus mooi die overige 2000 pips gemist!
Zo, en nu ff naar de chinees voor eten!
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- zeebaars
-
- Premium Member
-
Welke 4 paren bedoel je hiermee?
accountcijfers kunnen niet liegen, mensen des te beter...
- gigagonnie
-
- Elite Member
-
@Jonkie: ik denk dat je conclusies goed doordacht zijn en ik denk dat het goed is om er juist niet te veel mee bezig te zijn. Ik denk wel er ook weer een gevaar schuilt in alleen op de dagchart en maar op 4 pairs traden en dat is dat je allicht ook middelmatige setups gaat traden, omdat er anders helemáál niets meer te traden valt. Voordat er weer een goede trend ontstaat, dat kan wel dagen/weken duren op de dagchart. Maar het is altijd goed om met reflectie en zelfevaluatie bezig te zijn, daar zul je zeker een betere trader van worden. Succes!
- Representative
-
- Moderator
-
- gigagonnie
-
- Elite Member
-

- Representative
-
- Moderator
-

- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
ff wat vragen beantwoorden..
Support en resistance wordt enkel gebruikt om stoplosses te zetten en/of deze te verplaatsen naar BEP of vastzetten van profits. Niets meer niets minder...
Targets/Einde van de trend? Die zijn er niet..je trade net zo lang tot je een signaal krijgt van de methode om uit te stappen. Dit is in dit geval een duidelijke crossover op de daily chart. Je loopt hierdoor dus zo lang mogelijk met de trend mee.
Het enige wat je doet is trademanagement. Dus verplaatsen van je stoplosses voor takeprofits of riscfree trading.
Instappen? Dit doe je op basis van signaal op de 4uurs chart (crossover) met daarbij een check op de daily ivm EMA's die netjes naast elkaar liggen zoals hector in zijn cursus aangeeft, en wat ook terugkomt in de cursus van KSMR.
Welke 4 currencies? Dat is iets wat ik voor mij zelf heb bepaald, omdat ik niet te hard van stapel wil lopen met checken op 101 charts. Als ik merk dat ik er meer aan kan, schroef ik dat op. Daarnaast is het zo dat er enkele currencies zijn die trendgevoeliger en langer bepaalde richtingen oplopen als andere. Welke dat zijn weet ik nog niet, dat moet ik ff uitzoeken.
Te weinig setups? Tijdens de cursus werd aangegeven dat er per currency ongeveer 10 a 12 setups zijn per jaar. Klinkt weinig, maar als je je bedenkt dat er 28 paren zijn, dan praat je over 280 trades op jaarbasis als je alle paren zou traden.
Ze gaven aan dat als je de 4uurs chart als uitgangspunt neemt voor in en juitstap, je dezelfde trends kan traden, mar je de trend eigenlijk in stukjes knipt, en dat dit over het algemen minder pips oplevert, en meer werk. Vandaar dat er geadviseerd wordt vanaf de daily te werken. Echter als je een eerste wave van een trend hebt gemist kan je de 4uurs wel weer heel goed gebruiken om halverwege na een retrace in te stappen.
Daarnaast denk ik dat de daily mij wat meer rust geeft. Heb nu al bijna 2 weken geen trade geplaatst. En deze methode is wat minder krampachtig omdat als je een mogelijkheid ziet, je een tijdsspanne van 2-4 uur hebt om te besluiten wel of niet in te stappen.
- m_luijckx
-
- Premium Member
-
- Mechanical Trader - TrendFollower
Kijk dat klinkt als een ontzettende stap vooruit Jonkie (omdat ik m herken)! Alleen bij trend traden past resistance/support zoeken niet heel erg. Dit zijn namelijk dingen die heel erg subjectief zijn! Voor de een ligt de resistance bij die laatste dip op de 1h chart terwijl voor de ander de resistance juist past op die laatste dip op de weekly chart ligt!
Bij trend trading komt het er juist op neer dat je helemaal niets doet behalve meevaren met een trend. Die trend houdt vanzelf wel een keer op. Dat kan bij de resistance van degene die op de 1h chart kijkt zijn, of op die van degene die op de weekly chart kijkt, of misschien zit de resistance pas wel op een plek waar niemand m de laatste jaren ooit heeft gezet! Als jij dan je tp (nog iets wat je niet moet doen met trend traden!) heb staan op 1,3000 terwijl hij zonder twijfel daarna doorzakt naar de 1,1000 dan heb jij dus mooi die overige 2000 pips gemist!
Heerlijk, iemand die de truck van trend trading zo goed snapt! Schot in de roos deze uitleg.
Voeg nog even wat feiten toe om het voor sommige NOG duidelijker te maken;
- Als trend follower moet je indd GEEN profit target bepalen. De kracht van trend traden is dat je de grote trends van het begin tot het einde pakt. Dat is juist DE kracht van een trendvolgend systeem. Zodra je met TP's gaat werken, schakel je de kracht van je systeem uit en tja;
dat is hetzelfde als een 100km/u begrenzer op een Ferrari zetten..
- Als trendtrader maak je gebruik van de eeuwen oude beurswijsheid: 'Cut your losses, and let your profits run'. Iedereen kent hem wel, maar weinig begrijpen hem..
Als trendtrader kies je er nou eenmaal voor om meer verliezende dan winnende trades te hebben.. Echter, door de verliezen strak te houden, en de trends dus helemaal* te pakken, maak je winst in the long run. Nogmaals, als je deze trends te vroeg afkapt heb je dus een probleem.
*hiermee bedoel ik uiteraard NIET; van het laagste punt tot het hoogste punt, maar van entry signaal tot exit signaal.
- Om nog even op de vraag van Gig terug te komen; hoe neem je dan winst? Een goed trend systeem heeft naast de entry strategie, ook een exit strategie. Heel belangrijk is dat je je daar aan houdt, en je zal moeten accepteren dat je 9 van de 10x soms wel de helft of 1/4 van je P&L weer moet teruggeven aan de markt.
TIP: klikt je P&L meter dus gewoon WEG! Kijk er niet naar want je wordt gek. Kijk ALLEEN naar je signalen, uiteindelijk zijn dat de feiten waar je je keuzes op maakt.
- laatste puntje; Denk eens na over het volgende: het heet niet voor niks trend FOLLOWING. Je VOLGT de trend, je voorspelt hem dus absoluut niet! Gebruik je wel TP, dan ben je bezig met voorspellen...
Wacht geduldig op je exit signaal, en pak dus zo alleen wat de markt je aanbiedt. Je kunt namelijk niet in de toekomst kijken, probeer dat dus vooral ook niet te doen, = zonde van je tijd. Als een trend goed is voor 800 pips, prima, dan pak je de 800 pips. Is de trend een ander keer goed voor 50 pips, no problem, dan pak je de 50 pips.
Hoop dat het kwartje valt voor sommige!
Trader @ DutchCoast Traders | Coauteur van De Kunst van het Traden
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Zal straks ff een daily chart erbij pakken.
Redelijk recent heeft op de GBP/CHF een hele mooie down move plaats gevonden.
Hieronder een plaatje hiervan.
Op basis van de Daily zou ik op 1.58 ingestapt en op 1.47 uitgestapt zijn, zonder ook maar 1 keer de twijfel te hebben gehad om de positie te sluiten.
Dit zou 1100 pips hebben opgeleverd en een looptijd van 30 handelsdagen met een gemiddelde van 36,6 pips per dag.

Zou ik diezelfde downmove volledig gehandeld hebben op de 4-uurs chart zou ik maar liefst 5 keer het signaal hebben gehad om in en uit te stappen. Hierdoor ben je er dus drukker mee, je neemt vaker risico, want je moet van de 5 trades die je plaatst ook iedere keer spread betalen en je stoplosses instellen.
Kan je nagaan hoe vaak je in en uit zou moeten stappen op een 1-uurs chart.
Daaarnaast is het een pluspunt dat als ie ineens met sneltreinvaart gaat, je niet ineens hoeft uit te stappen omdat hij je limit heeft gehaald, nee, want we gaan zo ver mee als we kunnen. Dus je maximaliseertje profit. Minimaliseert je losses.
En nog ff een quote van Luijcks:
en je zal moeten accepteren dat je 9 van de 10x soms wel de helft of 1/4 van je P&L weer moet teruggeven aan de markt.
Dat zie je hier dus ook, je stapt niet in op het hoogste punt, je wacht op een confirmation van de trend. En aan het eind stap je niet uit tot je een confirmation hebt dat de trend ten einde is. In dit geval geef je dus 250 pips terug.
Maar op deze manier handelen is denk ik wel veiliger.
Klinkt natuurlijk allemaal heel simpel, en eigenlijk is in de basis dat natuurlijk ook. Toch is het natuurlijk niet zo dat je elke crossing domweg instapt of uitstapt.
En dan komt gezond verstand om de hoek kijken. Je let hierbij op Momentum, Wave principles en candle stick formaties. Allemaal infomatie om jouw signaal om in en uit te stappen te bevestigen. Dus basiskennis van forex ter ondersteuning van je signalen. Maar als je instapt..ride the trip all the way tot je een echte exit signaal krijgt..dat is het doel.
- m_luijckx
-
- Premium Member
-
Klinkt natuurlijk allemaal heel simpel, en eigenlijk is in de basis dat natuurlijk ook. Toch is het natuurlijk niet zo dat je elke crossing domweg instapt of uitstapt.
En dan komt gezond verstand om de hoek kijken. Je let hierbij op Momentum, Wave principles en candle stick formaties.
Hier moet ik toch weer even ingrijpen

Het leuke is dus dat je WEL domweg elke cross moet pakken (BELANGRIJK dus dat je MM op orde is..!)
In de meest onvolatiele saaie zijwaardse markten ontstaan de allerdikste trends. Als je niet elke cross pakt loop je 'm sowieso mis (volgens mij had je daar begin januari mee te maken). Het leuke van trend following is dat je EERST positie inneemt, en DAARNA ontstaat (hoop je) een dikke vette geldtrein-trend.
Kijk ook naar olie.. daar hebben trendtraders DIK aan verdiend. En echt niet omdat ze instapte toen er al duidelijk een trend aanwezig was / alle onrust in Libië op tv was / men op RTL Z roept dat olie stijgt. neenee, omdat ze voor dit gedoe een long signaal kregen, and they are riding the bucking bronco!

- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Dat is namelijk afhankelijk van het systeem dat je hanteert.
Als je een systeem hebt dat alle voorwaarden automatisch voor je controleert en dan pas een signaal afgeeft, JA, dan heb je gelijk.
Echter bij dit syteem moet je instapsignaal voldoen aan enkele voorwaarden om te mogen instappen.
Voorbeeldje..op de daily chart krijg je een BUY signal.
Maar een regel van het systeem vertelt mij dat we alleen mogen instappen als de laatste candle gesloten is en je bij het openen van de nieuwe candle instapt ('savonds 2300 uur NL tijd) en alleen als de volgende dag geen nieuws uitkomt die je direct door je stoploss kan knallen. Dan staat het licht op groen. Dus signaal + verificatie.
Een andere tip die de cursus meegaf, was het momentum waarmee de laatste candle zich gevormt heeft, en dan met name het aantal pips dat de laatste candle zich verplaatst heeft. Hij gaf aan dat we gaan instappen. Dat was een feit. Maar hij liet een voorbeeld zien, waarin een candle zich 250 pips had verplaatst in 4 uur tijd, en daardoor een buy signaal had afgegeven, want die ene candle had die crossover veroorzaakt. Hierdoor werd het echter niet mogelijk een goede stoploss te plaatsen, omdat hij dan een stoploss van 250+ had moeten zetten, waardoor de risk/reward ratio niet optimaal was. Toen liet hij aan de hand van candlestick vorming, en wave zien, dat de kracht eruit was, en dat je daar beter even kon wachten tot ie wat pips zou zakken en dan in de dip instapt..
Hierdoor hoefde je niet die extra pips te betalen, en kon je een betere stoploss plaatsen. Regel is namelijk niet meer als 150 pips stoploss.
Dus ff kort samengevat
Buy/Sell Signaal op 4 uurs chart + verificatie van de volgende 3 punten bepaalt de GO / no GO.
1. Daily moet in goede orde zijn (EMA's naast elkaar)
2. Geen raar nieuws volgende dag (rente ofzo..)
3. Stoploss niet groter dan 150 pips
Exit signaal wordt bepaald op daily chart, en alleen bij duidelijke crossover en gesloten candle.
- m_luijckx
-
- Premium Member
-
Dus als bij jou alles goed staat, behalve dat er nieuws uit komt de komende uren, dan heb je dus in jou geval geen buy signaal en hoef je deze dus ook niet te volgen..
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-

Ik bedoelde met instapsignaal eigenlijk de daadwerkelijke signaal dat het systeem voor mij gaf namelijk, en dan check ik de voorwaarden.
Jij bedoelde met instapsignaal de algehele situatie..
Moet ik je eerlijk in bekennen, das ook de juiste.. Als alles goed staat, dan is het GO.
Goed, die discussie is ook weer uit de wereld..
Dan de volgende..wat vind jij van abortus..? voor of tegen...?
Kom maar op, ik lust je rauw.. ik ben tegen!

geintje..

- gigagonnie
-
- Elite Member
-

- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
En dan de komende week weer als een gek gaan pokeren om de laatste 580 punten van de bonus vrij te spelen..
Fijn dat je weer wat hebt om over na te denken Gonnie..hopelijk heb je er wat aan.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Maar goed, poker bnous sta ik nu op 1100 punten ik moet er nog 400 in 12 dagen.
De eerste $5,- is al vrijgespeeld.
De volgende $20,- komt vrij op 1250 punten
En restant van $25,- komt vrij op 1500 punten.
Heb net nog even gespeeld, en ik zat in een voor mij mega upswing.. alles viel goed, slechts 1 noemenswaardige fout gemaakt, waar ik met een te weak kicker bleef callen met top AA tegen two pair. Even later deed ik het andersom met two pair tegen ander gast met KQ en ik had 2 pair.. dus gelijk weer hersteld.
Al met al in 3 kwartier spelen ongeveer 3,5 BI omhoog.
BR staat nu al op $172,-
- Jelle
-
- Administrator
-
- Thank you received: 37
"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Zo, mijn poker weekjes zijn weer ten einde.. heb als een gek de kaarten over de tafel laten gaan..ik dacht iets van 80.000 handen voor me neus gehad de afgelopen 2 maand.
Resultaat..met 25 dollar begonnen..wat bonus vrijgespeeld, en heel wat loosers hun geld afhandig gemaakt. De teller staat nu op $210,- En dan moet je nagaan dat ik momenteel nog in een downswing zit ook, want ben nu 4 BI down sinds mijn laatste swing high..

Vandaag en volgende week vrijdag krijg ik nog wat rakeback, waarvan ik zelf denk dat het samen ongeveer $20,- dollar zou zijn. DAn moet ik zien zelf ook nog eens $20,- erbij te spelen. en dan ga ik mijn stap op NL10 maar weer eens wagen.
Speel nu al 3 jaar op NL2/NL5, en die gaan we maar eens voorgoed achter ons laten.
Maar dat is nu weer teruggeschoven naar de status 'hobby'.
Ik kan mij de koemden tijd weer volkomen richten op TRADING! Joepie
Ben de laatste serie vid's van Mission Phoenix nogmaalas aan het kijken..wil het echt in de brain gegraveed hebben. Heb in de trade van de week 3 trades geplaats. 2 daarvan niet volgens de esien van Mission Phoenix en deze zijn nu stopped out geraakt omdat ik eigenlijk tegen de trend in aan het traden was.
De andere heb ik wel volgens het boekje gedaan. En die staat op moment van schrijven op 175 pips in de plus over een periode van 4,5 dag. Dus das ongeveer 35 pips per dag.. erg lekekr dus.
- Jelle
-
- Administrator
-
- Thank you received: 37
Heb in de trade van de week 3 trades geplaats. 2 daarvan niet volgens de esien van Mission Phoenix en deze zijn nu stopped out geraakt omdat ik eigenlijk tegen de trend in aan het traden was.
De andere heb ik wel volgens het boekje gedaan. En die staat op moment van schrijven op 175 pips in de plus over een periode van 4,5 dag. Dus das ongeveer 35 pips per dag.. erg lekekr dus.
Volgende week dus van de 3 trades er in ieder geval 2 volgens de essentie van Mission Phoenix plaatsen. Of, nog beter: alle 3!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Heb hieronder ff screenshot geplaatst van de daily op de NZD/USD.
Algehele sentiment vanaaf eind januari was down, en ik zat te wachten op een deuk in de EMA lijnen waarop ik kon instappen.

OK, ff de uitleg. Ik checkte eerst de daily, hierboven dus, en er was net een flinke down move geweest waardoor de crossing plaats had gevonden, en mijn signaal had gegeven dat ik mocht instappen. Echter het momentum was ongeveer 200 pips op 1 dag!! En een regel zeg dat ik nooit meer dan 150 pips stoploss mocht zetten, en gezien de dagelijkse hoeveelheid pips de NZD/USD zich normaal verplaatst ongeveer 75 pips is( dus lang niet zo volatiel als GBPUSD of EURUS) besloot ik voor mijzelf dat ik pas mocht instappen als de prijs zich minimaal had teruggetrokken naar de 0.7550. Dit gebeurde, en met een stoploss op 0.7650 zat ik aan de goed kant van de risk reward ratio.
De andere 2 trades die ik gedaan heb was op de EUR/NZD en de EUR/AUD.
Beiden waren niet handig gekozen en heb ik puur op de crossing geplaatst, zonder het algeheel plaatje te bekijken. Algeheel sentiment van de EUR was namelijk up.. niet sterk, maar wel up. En dus had ik daar nooi de SELL mogen geven op die 2 currencies.
Je mag namelijk niet tegen de trend van de daily in tarden, en dat deed ik dus wel..dus daar heb ik nu wel van geleerd. Daily is leidend..!!!
Voor de volgende trader vd week posities zal ik daar meer rekening mee proberen te houden. Voor wat betreft de NZD/USD, deze zal nu eerst weer een correctie geven, gezien hij de low van decemeber heeft bereikt en zich daar nu een double bottom bevind. Tevens is de laatste candle een hammer, wat vaak aangeeft dat we gaan corrigeren.Tot hoever durf ik niet goed te zeggen, kan rond de 0.7400 liggen..
Echter zo lang de 3 EMA de 8 EMA niet crossed stap ik daar niet uit(op papier dan he?)
Want trends stoppen pas als het signaal het aangeeft.