Topic-icon domme vragen bestaan toch niet ?

• polymides
  • polymides's Avatar Topic Author
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6141 by polymides
domme vragen bestaan toch niet ? was created by polymides
Opmerkingen van een "groentje" ..

Het valt me op dat de de overgrote meerderheid van de scribenten in de forex/commodity wereld technische analyses gebruiken om entry en exit te bepalen. Natuurlijk helpen die de juiste momenten te kiezen maar dat is toch geen hoofdzaak ? Fundamentele analyse is toch veiliger ? Je hoeft geen groot geleerde te zijn om te voorspellen dat de euro minstens tot dit najaar in grote moeilijkheden zal zijn tov Dollar en Yen. Dezelfde redenering was/is ook van toepassing op de komende mais en soja schaarste. Als er verandering zou komen in bovengenoemde fundamentals zie je dat aankomen en kun je daarop anticiperen. Dat gebeurt niet van de een op de andere dag.

Daarvan uitgaande lijkt dan een logische conclusie om in die mogelijkheden short te gaan. Entry is dan niet vreselijk belangrijk. Dat kan maandagmorgen. Als je vervolgens de hierbovengenoemde uitgangspunten als hoofdlijn neemt en je spreekt met jezelf af geen enkele long positie daarin te nemen zolang er geen andere ( fundamentele ) factoren een rol spelen zit je, uitgaande van de juistheid van die premisse, uiteindelijk aan de goede kant van het touw. Kwestie van volhouden en discipline. Het uitstapmoment mag dan bepaald worden aan de hand van ieders` strategie voorkeur. Instappen kan op elk gewenst moment zolang die fundamentals maar van toepassing zijn.

Enlighten me.

Wat klopt er niet aan die redenering ?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #6142 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Re:domme vragen bestaan toch niet ?
Hallo Enlight me,

Van harte welkom op het forum!

Ik weet niet of fundamentele analise zoveel veiliger is als technische analise.
Technische analische kun je ook op langere timeframes toepassen en dan word hetbepalen van een richting een stuk betrouwbaarder.
Voor mij is het zo dat ik een active handelaar ben(ik handel op dag 1hr en 15m) en dan kan fundamentele analise alleen helpen om een lange termijn richting te bepalen.
Maar bij technische analise mag je ervan uitgaan dat de fundamentele informatie in de koers verwerkt is zeker op langere timeframes.
Maar een markt is een markt en moet bewegen anders kan er niets verdient worden vooral belangrijk voor grote partijen.
En van dat kudde gedrag kan je op korte termijn zeg dag 4hr of 15m timeframes met fundamentele analise niets meer.

Henk

• polymides
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6143 by polymides
Replied by polymides on topic Re:domme vragen bestaan toch niet ?
Hallo Henk,

Thx ! Ik heb je reactie met belangstelling gelezen. Ik begrijp je punt. Mijn probleem bestaat echter nog steeds en mijn domme vraag is nog niet opgelost. Ik ben niet in de gelegenheid om vaak naar mijn pc scherm te turen en op basis daarvan te handelen omdat ik nogal ambulant ben. Wel lees ik, beroepshalve, het econonische nieuws meer dan gemiddeld. Maar zelfs als ik dezelfde tijd achter de pc zou kunnen besteden: Verschillende technische analyses geven naar mijn oordeel op eenzelfde moment verschillende signalen. Dat is dus per definitie een arbitraire keuze omdat de holy grail in forex/commodity land nooit zal worden gevonden. Dat zou overigens ook het einde van deze handel betekenen en kunnen we deze vrolijke site opdoeken :-(. De handel leeft omdat er nu eenmaal 95% (?) losers zijn. Winners take all. Fundamentals zijn anders omdat ze een hogere mate van waarschijnlijkheid hebben. Niet arbitrair. Omdat het droog is in de midwest van de US of A en er daarom weinig mais vandaan zal komen ontstaat opwaartse prijsdruk. Gewoon boerenverstand. Niks strategie. Dat vind je niet terug, zelfs nu nog niet, in charts. Mijn stelling is dus, ietwat gechargeerd :-), dat je beter secuur weerberichten kunt bestuderen en op basis daarvan handelen dan Fibonacci, Bollinger Bands etc. etc...:-).

Heren, nogmaals, waar klopt die redenering niet ?

Groet,

Polymides

More
12 years 6 months ago #6144 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Re:domme vragen bestaan toch niet ?
Hallo Polymides,

Je zult mij niet horen zeggen dat jou redenering niet klopt ieder mag beleggen op zijn manier het moet bij je passen.
Ik hou liever een boilingerbands in de gaten dan het weer.

Veel beleggings plezier,

Henk

More
12 years 6 months ago #6145 by Jelle
Replied by Jelle on topic Re:domme vragen bestaan toch niet ?
Ook namens mij van harte welkom op het forum Polymides, zeker als je meteen zo'n goede vraag stelt!

Je vraag heeft veel te maken met het verschil tussen handelen op de lange termijn en handelen op de korte termijn. Hoe langer de termijn waarop je handelt, hoe belangrijker de fundamentals worden. Het beroemde voorbeeld van Warren Buffet, die een jaar na de introductie van de euro long ging op de euro (toen de EUR/USD rond de 0,88 was) omdat deze volgens hem zwaar ondergewaardeerd was, dringt zich op. Buffet gebruikte daarbij ook vooral fundamentele analyse om tot de conclusie te komen dat de euro meer waard was dan wat er op de forex voor gegeven werd (deze methode gebruikt Buffet feitelijk in al zijn aan- verkopen).

Maar goed, Buffet houdt die posties vervolgens wel een paar jaar open en had ongetwijfeld ook een ver weggelegen stop loss toen hij in stapte. En daar wringt de schoen bij de stelling 'Technische analyse is lang zo belangrijk niet als fundamentele analyse'. (als ik dit vrij vertaald even mag opvattten als jouw stelling).

Veel valuta handelaren zijn namelijk vooral geinteresseerd in koersbewegingen op de korte termijn en willen niet 500 pips riskeren om er 3000 te winnen (over een paar jaar) maar liever 50 pips riskeren om er 150 of 200 te winnen (morgen). Dit is natuurlijk een generalisatie, maar feit is dat iets van 90% van de forex transacties binnen de 48 uur worden afgehandeld, en dan wordt technische analyse ineens een stuk belangrijker, want dan wil je weten waar belangrijke resistance en support punten liggen, wat de Fibonacci retracements zijn (al was het maar omdat al die andere handelaren daar naar kijken) en wanneer een koers als overbought wordt beschouwd.

Zoals hoop090764 al zegt:

Voor mij is het zo dat ik een active handelaar ben(ik handel op dag 1hr en 15m) en dan kan fundamentele analise alleen helpen om een lange termijn richting te bepalen.

En dat geldt voor de meerderheid van forex handelaren.

Als je op de lange termijn handelt heb je gelijk, dan is technische analyse minder belangrijk. Als je denkt dat de eur/usd het aankomende jaar naar pariteit zal dalen dan kun je een positie innemen met een stop loss die 500 pips weg ligt en wachten tot de eur/usd daalt en daalt. Of hij ook tot pariteit komt is natuurlijk een tweede, maar je hoeft op een dergelijk lange termijn iig minder rekening te houden met de technische waan van de dag.

Voor jou zijn de vragen dus eigenlijk: hoe lang wil je de positie vasthouden? Wat zou je koersdoel zijn en hoe ver mag de stop loss staan?

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• polymides
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6146 by polymides
Heren,

Dank voor het warme welkom en wijze woorden. Als newbee past me bescheidenheid. Toch een tweetal opmerkingen: 1. Het is niet mijn favoriete hobby om weerprognoses in de midwest te bestuderen :-). Integendeel! Wat ik probeerde uit te drukken is dat er een aantal fundamentals bij wijze van spreken voor het oprapen liggen, gewoon op basis van fatsoenlijke nieuwsgaring en dat ik (te)weinig lees over de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan in het circuit. Wellicht heb ik nog niet genoeg gelezen.. 2. Het Buffett voorbeeld spreekt me aan. Ook hij gaat uit van fundamentals en is toch geen schooier in beleggingsland. De parafrase van mijn post klopt echter niet ( helemaal ). Ik heb geen pleidooi willen houden voor het jarenlang op de handen zitten na het innemen van een positie zoals in de reactie van Jelle is gesuggereerd. Mijn voorbeelden, Yen/Dollar versus Euro, mais en soja, hebben naar mijn ( fundamentele )oordeel een tijdshorizon van pakweg 6 maanden. Daar kan toch beleid op gebaseerd worden zonder op de handen te gaan zitten ? Hoe dan ook; ik ga dat gewoon proberen omdat ik nogal eigenwijs ben :-) en zal tzt eerlijk opbiechten of dat gewerkt heeft..

Beste groet,

Polymides

PS. Neem me niet kwalijk als ik niet prompt reageer. Op werkdagen ben ik nogal druk ..

• Generaal-Goudvis
  • Generaal-Goudvis's Avatar
  • Senior Member
  • Senior Member
  • www.generaalgoudvis.nl
More
12 years 6 months ago #6148 by Generaal-Goudvis
Replied by Generaal-Goudvis on topic Re:domme vragen bestaan toch niet ?
Polymides,

Welkom....... en duidelijke statements om een mooie discussie mee te openen.

Mijn punt hierin is dat de aktie=reaktie van Fundamentals vaak (in mijn optiek) moeilijk te herleiden zijn in de tijd.
Om dit punt te verduidelijken......
Kom ik terug op je Eur/usd voorbeeld. Ik geloof in je short gedachte, maar wanneer?
Dus een willekeurige maandagochtend kan best pijnlijk als entry zijn. Op 25 juni je positie betrekken -volgens de eerdere door jou genoemde redenatie- betekende nog steeds aan het einde van die week op -/- 133 pips uitkomen. Een sterke maag en een diepe portemonnee heb je volgens mij dan nodig. Ook al betekende dit inmiddels een viertal weken later een respectabele 378 pips winst.

Dus ik waardeer je Warren Buffet ambitie en zie je blog dan ook met veel plezier tegemoet.
In mijn achterhoofd zegt me zacht wel en stemmetje: Zou Warren Buffet ooit een margine-call hebben gekregen?
:blink:

FOCUS + EENVOUD = RENDEMENT

• polymides
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6153 by polymides
Beste generaal Goudvis,

Leuk dat je reageerde met een duidelijk punt van kritiek: Tijdlijn/margin call. Goed punt. Een oneindige tijdshorizon heeft immers niemand. Behalve natuurlijk Onze Lieve Heer maar die is niet zo vreselijk actief op de forex markten :-).

Laat ik me hier beperken tot de US dollar/Euro problematiek. Die tijdslijn is betrekkelijk overzichtelijk. De voorspelbare feiten sinds mijn post de vorige week bevestigen dat. Rente Spanje, IMF standpunt in Der Spiegel, Griekenland narigheid en ellende enz enz. Het voert te ver om dat hier gedetailleerd te bespreken. Mijn ( fundamentele ) stelling is dat op basis van harde economische feiten de Euro in de huidige vorm ten dode is opgeschreven. Gaat niet goed komen. Kan niet. De kans dat er morgen een kokospalm uit mijn bureaublad zal groeien is groter :-) Tijdslijn. Welnu; die is maximaal 1,5 jaar maar hoogstwaarschijnlijk korter. Waarom ? 1. Omdat het maatschappelijk draagvlak voor verdere steunmaatregelen van de rijke landen per dag afbrokkelt. Dat heeft momentum, niet alleen in Nederland, en gaat dus snel. 2. Omdat de rijke landen zich simpelweg niet kunnen permitteren om bv Spanje in het zadel te houden. Die centen, zonder politieke unie en bijbehorende geldpers, zijn er niet.

Margin calls. Dat is een gevaar. Markten zijn onvoorspelbaar. Een tijdelijke opleving is goed mogelijk. Een ruime S/L is dus geboden. Daarvoor is maar een oplossing. Kijk naar de lengte van de financiele polstok. Koop dus desnoods een klein miezerig belangetje met de tijd het max 1,5 jaar uit te zingen en hou zo een voldoende margin buffer aan. Daarna zijn er nieuwe ronden en kansen maar dan met een betere financiele positie. Iedereen roept wel dat deze vorm van beleggen geen "get rich quick" scheme is maar de meerderheid houdt zich niet aan dat uitgangspunt .. Greed ( hier )is NOT good :-).

Groeten,

Polymides

• polymides
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6154 by polymides
Beste generaal Goudvis,

Ik vergat nog iets.. Een Warren Buffett ambitie zoals je me toedichtte heb ik zeker niet ! Ik denk dat, beleggingstechnisch, het gehele forum hier, inclusief mijzelf, gemakkelijk in de schaduw van zijn kleine teen kan staan en dan nog voldoende ruimte zou hebben om de horlepiep te dansen.

Volgens mij is echter het wel verstandig om na te denken over de uitgangspunten die hij voortdurend en consistent (!) hanteert in Berkshire Hathaway INC. Wat was dat ook alweer :-) ?

Fundamentals.

Groeten,

Polymides

• polymides
  • New Member
  • New Member
More
12 years 6 months ago #6162 by polymides
Toch nog even een update op de late vrijdagavond voordat iemand wijsneuzige opmerkingen gaat maken over margin calls :-). Heren: No worries...

Er is slechts een voorzienbaar rimpeltje in de fundamentele euro/dollar vijver. Draghi maakt ketelmuziek. Kan ook niet anders. Deed hij trouwens niet slecht. Deed hij goed op het juiste moment. Verandert dat iets aan de eerdere analyse ? Nee. Nada. Niks.

Ben de komende weken niet op de radar omdat ik vacantie geniet en zal dus niets posten maar ga straks echt rustig slapen :-).

Groeten,

Polymides

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.358 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2024, All Rights Reserved

Forexinfo.nl

Handelen in forex en Contracts for Difference (CFD’s) is zeer speculatief en behelst een aanzienlijk risico op verlies. Dit soort handelen past niet bij alle investeerders, dus u moet er doordrongen van zijn dat u de risico’s volledig begrijpt voordat u begint met handelen. De inhoud op deze website kan veranderen en wordt enkel verstrekt met het oog op het assisteren van bezoekers bij het vinden van informatie over forex en andere financiele instrumenten en produkten. Forexinfo heeft redelijke inspanning verricht om ervoor te zorgen dat deze informatie accuraat is maar garandeert deze accuraatheid niet en accepteert ook geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor verliezen of schade die geleden zou kunnen worden door gebruik en/of navolging van deze informatie. Alle informatie op deze website moet daarom worden gezien als 'te gebruiken op eigen risico' informatie.