Topic-icon nieuwe trader in spe

• Having
  • Having's Avatar Topic Author
  • Junior Member
  • Junior Member
More
12 years 4 months ago #6324 by Having
nieuwe trader in spe was created by Having
Hallo mensen,
Ik ben Having, 34 jaar en ik wil graag gaan traden.
Ik ben groen als gras, zo erg dat ik twee week geleden nog niet eens wist wat pip was.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan kennis verwerven, maar dat gaat het beste door er live mee bezig te zijn denk ik. Ik geloof dat dit de enige manier is om er achter te komen of ik mezelf in de hand kan houden en beslissingen kan nemen op rationele gronden, of dat ik in staat ben mezelf dit aan te leren. Alleen een account met echt geld kan me dit leren.

Mijn doel is om, naast mijn baan, bezig te zijn met traden en op de lange termijn mijn portefeuille te laten groeien.

Het is alleen lastig om een begin te maken. Ik kan als een malle gaan reageren op iedere verandering in de forex-markt, maar dan ben ik binnen afzienbare tijd verdwenen als trader, omdat ik alles in rook heb laten opgaan. Dat is nou net niet de bedoeling.

Mijn plan is om met regels te werk te gaan, met een moneymanagement en entry/exit strategie. Bij moneymanagement zou ik het liefst werken met trades met een risico van 0,4% per trade. Het probleem is alleen dat ik momenteel met een klein budget werk, waardoor ik minimaal rond de 1,5% zit op risiconiveau.
Is het dan beter om iedere keer met 1 trade te werken, of kan ik er, om risicospreiding toe te passen toch beter meer doen?

Ik denk dat ik maar begin met 1 en ga kijken hoe ik daar op reageer. Ik moet eerst eens weten hoe moeilijk ik het ga vinden om me aan mijn regels te houden.

Ik heb in ieder geval erg veel zin in deze nieuwe uitdaging. Kijken of ik het ga redden als trader (schijnt een elite groep te zijn, die het volhouden)

Zijn er trouwens mensen die ook traden aan de hand van regels, waarbij de regels heilig zijn en waar onder geen enkele omstandigheid van afgeweken mag worden? Ik heb het idee dat een partner in deze wereld zo gek nog niet is om als trendtrader het hoofd boven water te houden/krijgen.

dit is echt niet het goede topic hiervoor....

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #6325 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Re:nieuwe trader in spe
Hallo Having,

Van harte welkom!
1% risico is niets mis mee is mooi klein zeker als je net begint dan kun je je namelijk ook makkelijker aan je regels gaan houden.

Ik trade met verschillende strategieen op verschillende timeframes
(vorm van risico spreiding) want daar zul je ook nog over na moeten denken welke timeframe of frames bij je passen.
Ik handel zelf bij daghandel op de 5 15min en uur grafiek.
Ben net een week begonnen om verschillende strategieen live te proberen op dagbasis.

Maar dat je wilt gaan handelen met een plan is erg verstandig!
Ben eigelijk wel benieuwt naar jou tradings plan.

Wens je hoe dan ook veel s6!

Henk

• Having
  • Junior Member
  • Junior Member
More
12 years 4 months ago #6327 by Having
Replied by Having on topic Re:nieuwe trader in spe
Dank voor het welkom Henk,

1% risico per trade vind ik eigenlijk aan de hoge kant. Liever zou ik 4 trades van ieder 0,3% hebben. Dan heb ik een heat van 1,2%, waardoor mijn totale risico iets hoger ligt, maar het wel gespreid is. Met mijn 'probeer' budget valt er weinig te spreiden en zal ik uitkomen op iets meer dan 1% per trade. Dit gaat in de toekomst alleen wel veranderen. grotere portefeuille, minder risico per trade.

Het plan is het volgende:
- Ik handel om 23u op daggrafiek

openen van een trade:
- om een trade te openen kijk ik 14 dagen terug in de grafiek. Wanneer de bovenkant van de candle van de handelsdag hoger is dan de hoogste notering in de afgelopen 14 dagen, ga ik long. Wanneer de onderkant van de candle onder de laagste notering binnen de afgelopen 14 dagen uitkomt, ga ik short.

sluiten van een trade:
- het sluiten van de trade gaat ofwel op stoploss, ofwel wanneer de grafiek mij verteld om de andere kant op te gaan (zoals omschreven bij het eerste punt)

bepaling van lotsize:
- mijn lotsize bepaal ik aan de hand van de plaatsing van mijn stoploss. Mijn stoploss plaats ik op een variabele afstand van mijn openingsprijs. De variabele afstand wordt bepaald door de volatiliteit van het product. Is de volatiliteit groot, veel beweging, dan zal de stoploss op een grotere afstand moeten staan van mijn openingsprijs. Wanneer ik zou werken met een vaste lotsize, zou mijn risico op dat moment groter worden. Dat is tegen de regels van mijn moneymanagement en daardoor onmogelijk. De lotzise moet moet dus verkleind worden bij een grotere volatiliteit, om hetzelfde risico te lopen.

Ik weet dat ik met deze methode veel verlies moet incasseren, vandaar ook dat ik zeer hecht aan een strak moneymanagement.

De methode om de trades te openen kan zeker gefinetuned worden. Las op dit forum al een post over moving trades. Als ik dat beter begrijp kan ik dat gaan toepassen, om de valse meldingen te reduceren. Het principe blijft hetzelfde.

Dat is mijn plan. Daar moet ik me aan houden. Hoe dan ook. Geen alternatieve strategie. 1 koers die ik moet volgen, in goede en in kwade dagen.

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
12 years 4 months ago #6328 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic Re:nieuwe trader in spe
Having schrijft:

Zijn er trouwens mensen die ook traden aan de hand van regels, waarbij de regels heilig zijn en waar onder geen enkele omstandigheid van afgeweken mag worden? Ik heb het idee dat een partner in deze wereld zo gek nog niet is om als trendtrader het hoofd boven water te houden/krijgen.

Hallo en welkom Having!

Ik ben hier een van de mensen die trade aan de hand van regels. Ik ben mechanisch trendfollower, en heb daarnaast ook andere kwantitatieve strategieën. Heb de discipline om me 100% aan mijn regels te houden. Zou er een boek over vol kunnen schrijven, en dat heb ik dus ook gedaan, samen met Henk Grundmeijer.

Ik wens je veel succes, en als je vragen hebt hoor ik het wel.

• Having
  • Junior Member
  • Junior Member
More
12 years 4 months ago #6330 by Having

Zou er een boek over vol kunnen schrijven, en dat heb ik dus ook gedaan, samen met Henk Grundmeijer.

:laugh: alleen hoofdstuk 9 en 11 nog... en waarschijnlijk hoofdstuk 5 een aantal keren om mijn demonen te lijf te gaan, en bedankt voor de succes-kaart, dat vond ik een leuke toevoeging!
zondagavond wordt mijn eerst livetrade, als de signalen het toelaten in ieder geval

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
12 years 4 months ago #6331 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic Re:nieuwe trader in spe
Kijk, goed bezig! Zie hier alleen je nickname dus wist niet dat je het boek al had :)

Spannende avond wordt dat, don't let the emotions kick in. Wens je veel succes!

Gr. Martijn

ps. Henk Grundmeijer is trouwens niet de Henk(Hoop090764) die hierboven gereageerd heeft. Just so you know :)

More
12 years 4 months ago #6334 by Jelle
Replied by Jelle on topic Re:nieuwe trader in spe
He Having, welkom op het forum!

Spannend dat je zondagavond je eerste trade gaat doen :)

Ik denk dat ik maar begin met 1 en ga kijken hoe ik daar op reageer. Ik moet eerst eens weten hoe moeilijk ik het ga vinden om me aan mijn regels te houden.

Bovenstaande vond ik een sterk stukje uit je eerste post. Begin - vanwege je beschikbare trading kapitaal - inderdaad liever met 1 trade, zodat je je houdt aan je money management en kijk of je je aan je eigen regels kunt houden. Als dat zo is, dan kun je daarop verder bouwen.

Veel succes en hou ons op de hoogte!

P.S. Misschien leuk om een trading blog te beginnen om over je avonturen te vertellen?

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• Having
  • Junior Member
  • Junior Member
More
12 years 4 months ago #6335 by Having
dank je Jelle voor de bevestiging. Nou weet ik ook dat het echt wel een goed idee is :-)
Het trading blog zal ik nog eens over nadenken. Ik weet dat ik voor mezelf de boel op orde krijg door het eens op te schrijven, maar heb sinds kort naast mijn fulltime baan een parttime baan ernaast, moet dus even kijken hoe het uitpakt

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.323 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2024, All Rights Reserved

Forexinfo.nl

Handelen in forex en Contracts for Difference (CFD’s) is zeer speculatief en behelst een aanzienlijk risico op verlies. Dit soort handelen past niet bij alle investeerders, dus u moet er doordrongen van zijn dat u de risico’s volledig begrijpt voordat u begint met handelen. De inhoud op deze website kan veranderen en wordt enkel verstrekt met het oog op het assisteren van bezoekers bij het vinden van informatie over forex en andere financiele instrumenten en produkten. Forexinfo heeft redelijke inspanning verricht om ervoor te zorgen dat deze informatie accuraat is maar garandeert deze accuraatheid niet en accepteert ook geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor verliezen of schade die geleden zou kunnen worden door gebruik en/of navolging van deze informatie. Alle informatie op deze website moet daarom worden gezien als 'te gebruiken op eigen risico' informatie.