- Thank you received: 0
Trend Trading volgens Jonkie76
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Fundamenteel nieuws komt dagelijks uit voor allerlei currencies. Er zijn zelfs mensen die juist gaan traden op dergelijke nieuws items. Persoonlijk vind ik dit een zeer risicovolle business. Weet jij namelijk wat de cijfers zijn van bijvoorbeeld een Unemployment Claim, en zo ja, weet jij dan ook wat de impact zal zijn op de markt?
Ik heb slecht nieuws van de USD bijvoorbeeld totaal geen invloed zien afgeven toen we in een downtrend zaten van de EUR/USD. De downtrend was gewoon te sterk om het slechte nieuws uit Amerika voet aan grond te laten zetten. Maar dan nog, je wilt toch niet dat je net een mooie setup gespot hebt, en een half uur voor een belangrijk nieuwsitem ingestapt bent om vervolgens door een spike van 50 pips door je stoploss te knallen, ondanks dat alle odds in jouw voordeel waren.
Het is daarom erg belangrijk dat je, als je op het punt staat om in te stappen, de nieuwsafkondigingen checkt, om te zien of deze mogelijk je setup kunnen verknallen. Persoonlijk stap ik 2 uur voor en 30 minuten na een belangrijk nieuws event met mogelijk hoge impact(vaak met rood balkje aangegeven op de forex kalender) niet in.
Het is gewoon te risicovol.
In de volgende video wordt daar nog eens uitgebreid op ingegaan.
www.hectortrader.com/videos/Video11/news.php
Met name de dag dat de interest rates worden gepubliceerd zou ik die dag niet eens instappen. Ook niet 4 uur voor die tijd. Interest rates geven zoveel stilte voor de storm dat er nauwelijsk beweging is in de markt uren voor de nieuws publicatie. En de impact van het nieuws is gigantisch.
In een nog te posten hoofdstuk later zal ik er nog verder terugkomen op hoe het wel mogelijk is om news events in je voordeel te laten werken als je een mooie setup hebt gevonden. Hoofdstuk 5 om precies te zijn zal ik daar verder op ingaan.
We zijn bijna aan het einde van hoofdstuk 1.
Nog één onderwerp te gaan. De "Trade Plan".
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
"Plan the trade and trade the plan"
Waarschijnlijk heb je bovenstaance uitspraak wel eens eerder gehoord, maar wat houd dat nu precies in?
De tradeplan is als een filmpscript. De schrijver er van (jij dus!) bepaald wat de acteurs (prijs) zou moeten doen, om tot een goede scene te komen, wat inhoud dat je een succesvolle trade maakt.
We hebben geen controle over wat de prijs daadwerkelijk doet, maar we hebben wel controle over de condities die we willen zien, voordat we instap wagen.
En dat is alles wat een goede tradeplan inhoud: we sommen op wat we graag zouden willen zien wat de prijs doet voordat we de stap nemen.
En als de prijs inderdaad ons script volgt, dan stappen we in. Maar voldoet hij niet aan onze voorwarden, dan breken we het afen stappen we niet in.
Zo simpel is het. Je riskeert je eigen geld, dus het is onze vorrwaarden en anders helemaal niet!
Je vertelt de prijs, ik wil dat je dit en dat doet, en anders doe ik niet mee.
De volgende elementen zijn van belang om te controleren of de prijsactie inderdaad aan one voorwaarden voldoet.
1.
Wat doet de prijs nu? Consolideert hij, neemt hij een pauze na een flinke up of downthrust?
Blijft hij hangen in de area va Support and resistance? Bounced hij vanaf een vorige high/low?
Maken we lager lows, of juist hoger highs? Zitten we in een range? triangle? Of zijn we dar net uitgebroken?
Lees die prijsactie mensen. Lees wat hij gedaan heeft.
2.
Wat is de level waar onze elementen van confluence (zie vorige posts) en waar we graag onze level van support of resistance zien samenkomen?
Houd dat level realtime in de gaten. En kijk of dat level inderdaad houd, en we een bounce/retrace zien vanaf dat level.
Zo niet en hij knalt er toch doorheen, dan geven we de setup op.
3.
Wanneer is de eerstvolgnde nieuwsitem voor 1 van de 2 munten waar je je setup op hebt gebaseerd? Zou deze mijn setup kunnen verknallen?
4.
Stel ik stap mogelijk in op dat punt. Waar wil ik dan mijn stoplosses en limits dan hebben?
Ga ik halverwege1 van de trades sluiten, of ga ik all the way?
Hierover meer in en ander hoofdstuk over pre-trade en in-trade management.
5.
Wat wil ik voor prijsactie zien als mijn level bereikt wordt? Trade ik op een breakout van een channel of triangle, of een bounce?
En stap ik direct in bij de eerste breakout of bounce, of wacht ik even op een korte pullback om dan pas in te stappen?
En wat doe ik als ik deze prijsactie niet zie?
Het is dus erg belangrijk om dus niet zomaar op de knop BUY of SELL te klikken.
Speel in jezelf af wat de mogelijkheden zijn, en wat je acties daarop zijn.
Het is erg belangrijk om dat van te voren te bepalen, andes heb je kans dat dingen niet gaan zoals jij ze graag gezien had,
en moet je terplekke actie ondernemen, wat emotionele reacties kan geven. Houd je aan je plan!
Hieronder nog een video van een live trade setup van Hector, waarbij hij bovenstaand toepast.
www.hectortrader.com/videos/video107/video107.php
Zo, en dat was hoofdstuk 1.
Ik hoop dat je al heel wat hebt opgestoken. Maar let wel. We zijn er nog niet. We hebben nog een aantal hoofdstukken te gaan.
En kan je wel vertellen, dan wordt het past echt leuk!
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
We hebben de charts geanalyseerd op trending scenarios. We hebben een paar mooie setups gevonden. We hebben gecontroleerd dat de langere tijdframes geen conflicten opleveren, en we weten waar onze levels van suport en resistance zich bevinden.
Tenslotte hebben we het uitkomende nieuws van de dag gecontroleerd, en hebben we een tradeplan opgesteld.
De nieuwe trade sessie staat op het punt om te beginnen..
It's time to get our hands dirty..
En hoe gaan we dat doen, lees gauw verder in het volgende hoofdstuk 2. Breakout patterns
- Representative
-
- Moderator
-
Interessante stukken, alleen is het niet een beter idee om met Jelle te bespreken of je dit op de artikelen pagina's kunt zetten? Een deel is daar namelijk al besproken van wat hier gezegd wordt, en wat er nog niet gemeld is kan je dan in een eigen stuk mooi daar neer laten zetten!
Gr,
Representative
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In een later stadium kan Jelle hier zeker artikelen van bakken als hij dat zou willen.
Lijkt mij geen probleem. Echter is de volgorde waarin het geheel wordt besproken erg belangrijk. Ik wil voorkomen dat traders met te weinig/onjuiste info hun trades beginnen. Vandaar dat stoplosses en targets pas in hoofdstuk 4 aan bod komen
Na dat hoofdstuk zou je dan je eerste setups kunnen uitproberen.
Dus ik zou zeggen, laat mij dit op deze manier afhandelen, dan kan Jelle daarna het geheel gieten in een mooie strategie in de strategie sectie.
Ohw, hoofdstukje terug had ik het over een tradeplan. HectorTrader bied en excel sheet aan als soort van checklist. Wellicht handig..
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In hoofdstuk 1 heb je veel geleerd over de analyses van een trend.
De volgende stap is om patronen in de prijsactie te ontdekken waardoor we op heel handige wijze kunnen gaan bepalen wanneer we gaan instappen.
In de volgende paar onderwerpen zal ik proberen een paar van die patronen uit te leggen en naar welke prijsactie wij op zoek zijn.
Alles wat we in hoofdstuk 1 hebben geleerd doen we in onze setupchart.
De setupchart gebruiken we voor de volgende vier doelen.
a. Analyse en bepalen van de trend
b. Bepalen van onze prijslevel van support/resistance
c. Bepalen van de mogelijke targets
d. Prijspatronen
Op het moment dat de prijs de van te voren bepaalde prijslevel van support en resistance nadert zoomen we in op onze triggerchart.
De triggerchart bepalen we door vier keer in te zoomen.
Dus als je setupchart de 4-uurs chart was, dan is de triggerchart de 1-uurs chart.
De triggerchart gebruiken we voor de volgende doelen.
a. Bepalen van je stoploss
b. Intrade Management
c. Bepalen van je Entry
In de volgende onderwerpen in dit hoofdstuk gaan we verschillende mogelijke patronen in onze setupchart bespreken, vervolgens zoomen we in naar onze triggerchart, en zal ik uitleggen waarnaar we op zoek zijn om onze entry te bepalen.
- Representative
-
- Moderator
-
Ja dat klopt, maar ik ben bang dat je dan een en ander uit zijn verband rukt.
En
Ik wil voorkomen dat traders met te weinig/onjuiste info hun trades beginnen.
Wat bedoel je precies met deze 2 zinnen?
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
En dat ik dus info over sla die al genoemd is in sommige basis artikelen van de website, dan heb je kans dat mensen op gegeven moment dus de volgorde waarin ze dus hun trade gaan opzetten niet juist is.
Het is in trend traden gewoon erg belangrijk een bepaalde procedure te volgen.
En als ik dus iets ga overslaan, dan ben ik bang dat mensen nu al gaan traden op basis van hoofdstuk 1. En dat betekent dat ze nog te veel info missen om daadwerkelijk een positie te openen.
Echter informatie die bekend is zal ik ook zeker niet te diep op ingaan.
En daar waar nodig verwijzen naar bestaande artikelen.
- Jelle
-
- Administrator
-
- Thank you received: 37
In een later stadium zou het inderdaad wellicht een goed idee zijn om een aantal van de stukken die je hebt geschreven -en die nog niet elders in de artikelen worden besproken -te bewerken tot artikel vorm, maar voorlopig is dit een thread waar een beginnende trader stap voor stap een heel helder beeld krijgt voorgeschoteld van de praktijk van het trend traden.
"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In dit hoofdstuk wil ik nader ingaan op mogelijke breakouts in de richting van een trend. Voor ik verder ga zou ik je eerst willen vragen de volgende artikelen te lezen die Jelle voor ons heeft samengesteld. Dankje Jelle.
a. Patronen in grafieken
b. Kop en schouders
c. Dubbele top en dubbele bodem
d. Symetrische driehoek
e. Dalende driehoek en stijgende driehoek
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In de vorige artikelen van Jelle heb je je verdiept in de mogelijke patronen in de grafieken en de wijze waarop er een breakout zou kunnen plaats vinden.
Ik heb hieronder een screenshot geplaatst van een trade setup die ik onlangs succesvol heb uitgevoerd. (negeer even de 2 teksten in het plaatje waar ik uitgestapt en weer in gestapt ben, was een foutje van me)
Ik zag een mooie setup op de 1-uurs chart. Vervolgens ben ik op de 15min chart (en 5 min. chart voor extra detail) wezen kijken of ik rondom de level of support en resistance een patroon kon ontdekken, in de hoop te kunnen traden op een breakout.
Je ziet vaak mensen direct instappen van zodra er enkele pips buiten een trendlijn/level komt, om vervolgens te zien dat de breakout zich niet doorzet, en je je ingezette cash vaarwel kan zeggen. Dit noemen wij een false breakout, en dit is de hoofdreden waarom veel traders verliesgevende tardes maken.
Wanneer stappen we dan wel in?
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Van zodra er een breakout plaats vind, stappen we niet gelijk in, maar wachten we tot de kracht uit de breakout verdwijnt, en de tegenpartij de controle overneemt, om te proberen weer binnen de trendlijn/support te komen. Als deze poging mislukt, en het level van support wordt niet bereikt in de volgende candle, dan is de kans groot dat de de breakout zich gaat doorzetten.
Deze bevestiging krijgen we van zodra de candle van de breakout voorbij wordt gegaan door een nieuwe high of low, afhankelijk of je setup een uptrend of downtrend is.
LET WEL!! TRADE NOOIT OP EEN BREAKOUT TEGEN DE TREND IN!!
In het voorbeel hierboven, zie je een trust naar de downside, die er voor zorgt dat de resistance houd. In de candle(s) er na zie je dat er weer controle wordt overgenomen door de tegenpartij om nogmaals dat level te doorbreken. Deze heeft echter niet de kracht en red het nieteens naar het level van resistance te geraken. Dit is erg belangrijk!! Dat hij dus NIET dat vorige punt bereikt! Hij valt dus shy, zoals we dat in een engelse trade term noemen. Vervolgens neemt de ander partij het weer over en wordt er in ons voorbeeld een nieuwe low gemaakt. Enkele pips daaronder Stappen we in!
Tip van mij, controleer op je charts eens in het verleden enkele breakouts, en kijk eens hoe vaak een breakout succesvol is als je deze formatie ziet. Breakout , Pullback, Continuation. In een uptrend is dat een W formatie waarbij de 2e bodem niet het punt van de 1e haalt. In een downtrend is dat een M formatie, waarbij de top poot de 1e niet haalt. Voor velen is deze formatie ook bekend als de 1, 2 3 formatie.
Deze formatie is voor levensbelang voor de succesvolle trend trader.
Als deze formatie zich niet voordoet, en de breakout vind met zoveel kracht plaats dat hij gewoon wegstuift..dan hebben we helaas pech gehad, en wachten we op een nieuwe setup. Geduld is een schone zaak.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In mijn blog had ik het over een weekly chart op de GBP/JPY.
De downside is inderdaad in gang gezet, en omdat zowel de daily als de weekly down signalen afgeeft op bais van bounces op hun trendlijnen heb ik gemeend op de 1-uurs chart een trend te ontdekken waarop ik wel kan traden, met betere hanteerbare stops.
Hieronder zie je duidelijk een trend naar de downside.
Vervolgens heb ik een Fbionacci ingetekend van de vorige swing naar beneden.
Daarna ben ik op zoek gegaan in het gebied tussen 38,2% en 61,8% naar andere elementen van mogelijke resistance.
Als eerste hebben we een counter trendlijn van de swing ervoor welke meerder malen rond 1.3150 moeite heeft gehad. Deze ligt rond de 50% (het piekje negeer ik, dit lijkt een nieuws spike)
Ten tweede hebben we round number op 1.3150 ook rond 50%.
Het lijkt er dus op dat rond de 50% meerdere elementen samenkomen die op resistance duiden. Dit lijkt dus een heel sterk prijslevel te gaan worden.
We zoeken dan naar een mogelijke M formatie zoals in de vorige hoofdstuk uitgelegd op onze triggerchart om te zien of er een mogelijkheid is om in te stappen rond dat prijslevel.
- trader618
-
- Junior Member
-
- Blijf bij je plan en haal de trekker over
Ik heb beginnende fx trader en heb me zojuist ingeschreven voor dit forum.
Deze tread is zeker interessant voor de beginnende handelaar zoals ik.
Heb de video's bekeken en volgens mij kan deze strategie op lange termijn zeker werken.
Ben wel benieuwd naar hoe precies de entries, TPs, en SLs gezet worden met deze strategie (kan het gemist hebben met lezen, maar daarover heb je volgens mij nog niets bekend gemaakt).
Keem them posts coming! Ga ook je blog cker volgen...
Gr,
Carel
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
Ik ben er echter nog niet , ik heb in een van de eerste posts het aantal hgoofdstukken met onderwerpen gedefinieerd. We zijn nu bij hoofdstuk 2 aanbeland.. we zijn dus nog niet klaar. Van de week heb ik vakantie en dan hoopik er weer een paar bij aan te plakken.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
We weten nu hoe we op onze setup chart de prijslevel bepalen die we in degaten moeten houden. We weten nu ook hoe we als we de prijslevel bereiken we moeten terugschakelen/inzoomen naar de triggerchart om te kijken of we een mooie formatie zien waarop we kunnen instappen.
De wijze waarop de prijs retraced naar jouw van te voren bepaalde resistance bepaalt ook de wijze waarop je je entry point bepaald.
Ik heb hieronder een tekening gemaakt van de verschillende soorten consolidaties en retracements en ik heb daarbij de breakouts getekend zoals je gelezen hebt in de artikelen van Jelle.
Als je goed kijkt zie je dat de entrypoint altijd op dezelfde wijze bepaald wordt.
Je ziet dat er een breakout plaats vind. Als die breakout dus plaats vind stappen we niet direct in. 9 van de 10 keer zal de prijs opnieuw proberen terug te keren naar zijn patroon. De ene keer dat ie dat neit doet, laat je de setup gewoon lopen. Het geeft niet dat we een keer een entry missen. Het gaat er namelijk om dat de 9 keer dat we de formatie wel zien we grotere kans heben opnieuwup/down te gaan in de richting van de trend. Breekt een prijs dus uit de verkeerde kant uit, dan laat je de setup ook gaan.
Wanneer stappen we dan wel in. Heel simpel. Op de trigger chart moet je zien dat de prijs opnieuw zijn resistance probeert te benaderen, of de trendlijn waar hij net uit gebroken is. Maar nu haalt hij niet dat punt en blijft de prijs enkele pipssteken onder zijn vorige high of trendlijn waaruit hij gebroken is.
Vervolgens wordt de breakout doorgezet, en we stappen dan enkele pips lager in als de originele breakout high or low.
Dit is de wijze waarop ik al mijn trades plaats. Deze formatie zorgt dat de slagingskans van je setup enorm wordt vergroot. Het probleem namelijk als je direct instapt bij een breakout is dat het heel vaak valse zijn, en dat kan je enorme brgen met pips kosten. Niet doen dus! Wacht op de formatie. Oefen hier mee, dit is de meest cruciale kennis voor het succesvol openen van een positie!!
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
We kunnen een heel verhaal houden over het hoe en waarom van stoplosses. Dit doen we echter niet. De basisregel die ik persoonlijk hanteer is dat de stoploss van je trade niet meer als 2% van het totale account mag bedragen.
Aan de hand van het aantal pips dat de stoploss bedraagt kan dan bepaald worden met welk aantal eenheden je trade.
Als voorbeeld neem ik de eur/usd als currency, waarbij 1000 eenheden 10ct per pip is.
Check dit van te voren op de currecny die je gaat traden,
Stel ik heb 500 dollar op mijn account. En ik open op bais van mijn entrypoint 2 posities, beiden met een verschillende targets.
Op beide posities heb ik bepaald dat een stoploss 25 pips voldoende zou zijn, waardoor ik dus uitkom op een totaal van 50 pips. Twee procent van 500 dollar is 10 dollar.
Dus de maximale stoploss mag niet meer dan 10 dollar kosten. Als ik dat omreken naar 50 pips, dan betekent dat ik mag traden met een eenheid van 2000 eenheden. (dit is namelijk 20 cent per pip en 50 x 20 cent is 10 dollar)
Mocht ik op deze currency een een trade openen waarbij de stoploss 100 pips bedraagt, dan mag ik met 1000 eenheden traden.
Het bepalen van het aantal eenheden waarmee je mag traden wordt dus bepaald aan de hand van het aantal pips dat je op je stoploss zet.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
De stoploss is, als je gebruik maakt van de manier van entrypoints bepalen zoals ik in het vorige hoofdstuk heb beschreven, zeer makkelijk te bepalen.
Dit is nog duidelijker te zien als ik hetzelfde plaatje gebruik, maar daarin nu de stoploss lijnen ingetekend heb.
Op alle breakouts zie je doordat je die M formatie (of W formatie voor uptrend) zoekt voor entrypoints, je de korte poot, welke wat tekort schiet omde trendlijn of support/resistance opnieuw te doorbreken, met wat pips verlengt je je stoploss hebt bepaald. Kan het nog eenvoudiger?
Ik heb het in het volgende plaatje nog eens wat verder uitgezoomd.
Dat maakt het nog iets duidelijker.
Je ziet de breakout, vervolgens een pullback nar de trendlijn(support/resistance).
Deze pullback doe je een paar pips bij op et voila..je hebt je stoploss bepaald.
Als deze pullback bij een round number ligt, doe ik meestal 5 pips daar boven of onder, want als zo'n lijn doorbroken wordt, dan weet je dat er grote problemen op komst zijn.
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
De targets (oftewel onze limits)bepalen we op onze setup chart.
Als eerste wil ik aangeven dat als trend trader we altijd 2 posities openen, als we daadwerkelijk gaan instappen. Eén van de posities geven we een target die logischerwijs goed haalbaar is op basis van vorige resistances of highs en lows. De tweede positie die we openen geven we een target die wat verder wegligt om zodoende onze profit te maximaliseren indien de trend zich duidelijk voortzet.
Indien de 1e positie zijn target heeft behaald, wordt deze automatisch gesloten. Van zodra deze behaald is verzetten we de stoploss van onze 2e positie naar breakeven. Zodoende stellen we onze eerste profit zeker.
Ik heb hieronder een plaatje ingevoegd van mogelijke targets in een uptrend.
Waarschijnlijk wordt het dan al een stukje duidelijker. In het volgende post zal ik een actuele chart erbij zoeken en dan aan de hand van de actuele data de targets aangeven.
Dan zal ik ook dieper ingaan op de wijze waarop je de targets bepaalt.
Ook hierbij is het motto..oefening baart kunst.
- Jelle
-
- Administrator
-
- Thank you received: 37
haha, gefopt,nog even geduld..artikel komt er zsm aan..
Damn, had me er net op ingesteld! lol
Maar ik begrijp het, vakantie tijd, dan draaien de raderen overal wat langzamer....
"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
- Jonkie76
-
Topic Author
- Platinum Member
-
In de vorige post heb ik jullie een grafische weergave laten zien van een uptrend met daarin de instap, 1e target en 2e target.
Hoe ziet dit er dan uit in een werkelijke chart ?
Ik heb hiervoor een chart gepakt van 1-uurs op de EUR/USD die ik onlangs gehandeld heb.
Je ziet een mooie duidelijke downtrend. SMA lijnen allemaal in een nette richting en de retrace is bezig.
De eerste target bepalen door te kijken wat het dieptepunt (of hoogtepunt bij een uptrend) was van de vorige swing. In ons voorbeeld lag dit dieptepunt op 1.2969.
Omdat je rekening er mee moet houden dat dit wel eens het einde van een downtrend kon zijn geweest, moet je je eerste target altijd in de buurt van dat punt leggen. Een paar pips daarboven, mocht de kracht vlakbij dat punt eruit zijn. In dit voorbeeld zou je die op 1.2975-1.2980 kunnen zetten.
De target van de 2e positie bepaal je anders.
Je ziet dat de vorige swing een swing is geweest van 180 pips.
Aan de hand daarvan bepaal je de target die het verst weg ligt, de 2e target dus.
Stel dat in bovenstaande chart de retrace inderdaad precies tot 1.3060 zou terug trekken, dan zou de vorige swing 180 pips verder down kunnen liggen. Dat is in dit voorbeeld 1.3060 - 180 pips is 128.80.
Mar nu komt er iets anders bij kijken. Je bent nu met een dieper en dus verder weg liggend punt bezig, dus moet je controleren op andere charts of je target wel zo haalbaar is. In dit voorbeeld ben ik gaan kijken op de 4uurs chart en de daily chart om te zien of er voor je bepaalde target mogelijke resistances liggen.
In dit voorbeeld is dat bijvoorbeeld de round number 1.2900 die nog onderweg ligt.
Verder waren er geen duidelijke mogelijke resistances in het verleden die mogelijkweerstand zouden kunnen bieden.
Ik neem daarom het zekere voor het onzekere en stel mijn 2e target in iets boven de round number. In ons voorbeeld zou ik mijn 2e target in de buurt zetten van 1.2910-1.2920.